Són les 8 del matí. Comencem a preparar la sala polivalent de l’INS Montgrí que avui serà l’escenari del No Més Fashion Victims. Dividim la sala en 2 parts i a cada part situem les 5 dinàmiques que ens ajudaran a reflexionar sobre les conseqüències de la indústria de la moda actual.
Cap a les 8.45 h arriben els nois i noies. Groc, verd, vermell, blau… els anem dividim en grups, barrejant les 3 classes de 3r de l’ESO, facilitant així noves relacions.
Tots els grups comencem per la mateixa dinàmica, Qui és un/a fashion víctim? Escriuen en dos colors paraules, frases… per definir qui és un/a fashion victims des de la perspectiva dels països del Sud, que normalment confeccionen la roba de les grans empreses transnacionals, i des de la perspectiva de les persones que consumim la roba als països del Nord.
explotació – treball infantil – salaris baixos – desigualtat – manca drets laborals – contaminació – jornades llargues FASHION VICTIM estereotips – cànons de bellesa – consumisme – necessitat de portar roba de marca – comprar barat – obsessió per la moda – crítiques si no vas vestit a la moda –
Aquestes són algunes de les característiques que van associar al fet de ser víctima de la moda. Sona la sirena que indica el canvi de dinàmica. Cada grup té penjat, al mural on està escrivint, un sobre rosa que li indica quin serà la seva següent dinàmica. Així van realitzant diferents activitats, sempre canviant al so de la sirena que marca el ritme en les fàbriques tèxtils.
Durant el matí anem descobrint quin tipus de consumidor o consumidora som, la majoria de nosaltres es troba en un punt entremig, que amb una miqueta de consciència i petites modificacions d’hàbits de consum, podem convertir-nos en consumidors i consumidores molt més responsables amb el medi ambient i amb les persones que cusen la roba que portem.
També analitzem les conseqüències de la deslocalització de les empreses en una economia globalitzada. Cada vegada és més difícil seguir el rastre de la producció de la roba, des de el conreu del cotó fins a la venda de la peça final en les botigues. Sense saber-ho com a consumidors i consumidores podem estar contribuint a un sistema econòmic basat en la vulneració dels Drets fonamentals per les persones i pel medi ambient.
Les etiquetes de la roba que comprem no donen massa informació sobre les condicions de producció de la roba. Però nosaltres podem contrarestar Allò que l’etiqueta no diu i crear les nostres campanyes informatives o de sensibilització. Vam redactar decàlegs divertits per afavorir un consum responsable:
- Abans de comprar roba vintage, revisa l’armari de la teva àvia.
- T’agrada el jersei de la teva amiga? I a ella el teu? Intercanvia.
- Si ja no l’utilitzes… recicla!
- Mango manga massa.
- Ho faràs servir?
- Et sentiràs millor portant roba cara?
- Si anéssim despullades de mirades ofensives no hi hauria cap infant explotat.
- Per què no de segona mà?
- Realment ho necessites?
- Per què no reciclar?
Darrere de la nostra roba hi ha persones. Persones com nosaltres que volen treballar i viure dignament. Actualment les seves condicions laborals no respecten les lleis i s’organitzen per fer manifestacions i reivindicar millores. Nosaltres ens posem en la seva pell i fem pancartes. El divendres vinent seran els nostres missatges reivindicatius durant la performance. No volem explotació laboral! No a l’explotació infantil! Volem sous dignes! No més fashion victims!
Així arriba l’hora del pati. Tornant, la sala polivalent canvia la distribució per esdevenir un cinema. A la pantalla es projecten diferents vídeos per reflexionar la representació que la publicitat fa dels nois i de les noies, dels cànons de bellesa, del color i les arrugues de la pell, de la diversitat de formes que poden tenir els nostres cossos… Entre càstigs i debats anem analitzant per què la moda ens incomoda i com podria ser una moda diversa, inclusiva i divertida.
Fem una petita pausa per assentar totes les reflexions i continuem. El que queda de matí ho dedicarem a preparar la performance. Ens dividim en grups: un grup, amb Patri, prepara la passarel·la on desfilaran models de moda ràpida i les propostes de slow fahsion. Un altre grup, amb Desi, escull els moviments per representar les condicions de treball de les maquiles. Hi ha un altre grup que parodiant la representació de la publicitat fa aquestes fotografies per reivindicar un consum i una publicitat més responsable.
Per últim, hi ha un grup, que es dedica a fer les pancartes reivindicatives i ens convida a la performance amb aquest vídeo.
Arribem a les 14.45 h cansats i cansades, però amb la satisfacció d’haver viscut una jornada de classe diferent, on hem après, ens hem divertit… Ens acomiadem fins la setmana vinent. I tu… vindràs? T’esperem el proper divendres dia 13 de maig a les 20.30h a la plaça de la Vila de Torroella de Montgrí, per compartir el nostre missatge: No Més Fashion Victims