Xerrada performativa La Revolució del gènere i els afectes a Badalona
El Departament de Joventut de l’Ajuntament de Badalona juntament amb l’equip de dinamitzadores del PIDCES ens proposen participar un any més, de la Jornada d’alumnes del Programa d’Informació i Dinamització als Centres d’Ensenyament Secundari (PIDCES) de Badalona.
La jornada d’aquest any, “Coneix, estima, gaudeix [t]”- La diversitat afectiva-sexual. té com a objectiu obrir un espai de trobada i formació per compartir vivències, inquietuds, dubtes.. respecte a la diversitat sexual i de gènere dels i les joves participants.
La seva proposta és que tanquem la jornada amb una xerrada que ajudi a aclarir conceptes sobre la sexualitat i el gènere, que els i les alumnes hauran treballat prèviament amb una ginkana.
Amb aquesta premissa donem forma a la xerrada performativa La Revolució del gènere i dels afectes.
La xerrada performativa és una presentació híbrida que combina aspectes educatius i artístics. Es realitza a partir de diferents metodologies, com la representació teatral, el conta-contes, coreografies, anàlisi audiovisual… Així es genera un espai que permet la participació intel·lectual, però també afectiva i emocional de l’audiència.
Es desenvolupa amb tres objectius:
La diversitat sexual i de gènere es presenta com un element que forma part de la diversitat humana, que s’ha de protegir i respectar des d’un enfocament antidiscriminació i de Drets Humans.
A partir de les narracions dramatitzades en primera persona per part de les dinamitzadores, del visionat de vídeos, imatges, i la representació de coreografies… es genera un marc comú sobre conceptes com sexe, expressió de gènere, identitat de gènere, sexualitat, desig, orientació sexual o pràctiques sexuals. Aquests conceptes es presenten tenint en altres variables que s’entrecreuen amb el gènere o la sexualitat, com la cultural, l’edat o la diversitat funcional.
Durant la xerrada-performativa també s’identifiquen actituds i comportaments sexistes, homofòbics i transfòbics per generar eines de prevenció i empoderament del jovent respecte a la defensa de la llibertat sexual i d’identitat de gènere.
Durant la xerrada performativa es proposen dinàmiques participatives on les persones participants poden compartir experiències, dubtes, inquietuds… Així es van generant un coneixement compartit que permet passar de les històries individuals a narracions col·lectives en defensa de la diversitat sexual i de gènere de totes les persones.
La xerrada acaba amb una invitació a ballar a totes les persones participants per celebrar conjuntament la diversitat sexual i de gènere on estem incloses totes les persones. La coreografia està vinculada als conceptes principals desenvolupats al llarg de la xerrada.